Vznik Breakdance b-boyingu, který známe v dnešní podobě, ovlivnily taneční styly, které existovaly již dříve. Na počátku sedmdesátých let se objevil další z prvků (stylů) tance, který ovlivnil rozvoj b-boyingu. Byl nazýván „Good foot“ a jeho stvořitelem byl James Brown. Název je odvozen z Brownova alba „Get On The Good Foot“ z roku 1972. Byl to první tanec označovaný jako Freestyle dance a sdružoval prvky zahrnující pády, točení a záklesky - podobal se počátkům breakingu.
Jak DJ-ové postupně přicházeli na nové způsoby prodlužování break beatů v hudbě, měli tanečníci čím dál více prostoru pro experimentování. První b-boys předváděli pády na zem a opětovné zvedání na údery v break beatu.
Základní techniky b-boyingu:
- Toprock
- Up- rock
- Footwork
- Spinnig (power) moves
- Freeze
V 90. letech se Locking i Elektric Boogie někdy zařazují pod B-boying.
B-boying
pochází z Bronxu v New Yorku. Byl to opět DJ Kool Herc, nazývaný “Otec Hip Hopu”, který poprvé použil označení B-boy. Kool Herc byl první hip hopový DJ, který vyvinul techniku mixování desek tak, že taneční hudba vlastně nikdy nepřestává hrát. Když jednou hrál na přeplněné ulici, měl hlasitě zakřičet „B-boys go down!“, což byl pokyn pro tanečníky, aby ukončili své kreace.
Dodnes ovšem není nikomu zcela jasné, co tímto oslovením Kool Herc myslel. Někteří se domnívají, že B-boy (boy = chlapec, kluk) znamená Bronx boy, pro jiné to je Boogie boy a další si myslí, že je to zkrácené Break boy. Je názor, že b-boys prostě znamená break boys, protože tančili na zcela specifické úseky hudby (break part of music). Tím, že DJové tento úsek skladby dokola opakovali, vznikl "breakbeats". Ať je to tak či tak, kdo vlastně byli první B-boyové a kde se svým dovednostem naučili?
Na počátku sedmdesátých let patřili průkopníci b-boyingu ke členům pouličních gangů v New Yorku a Los Angeles. Sami se učili bojová umění, zejména brazilské, aby byli schopni se při útoku rivalů ubránit. Proto se mnoho tanečních prvků a pohybů tohoto období jeví jako agresivní a násilné.
Zatímco spousta mladých členů gangů rychle pochopila, že jsou jako b-boyové svými vrstevníky lépe přijati a vystupováním si mohou často vydělat velkou spoustu peněz, ostatní nadále na ulici riskovali svůj život zbytečným pronásledováním stávajících gangů. V důsledku toho, že někteří tanečníci zůstali zavázanými členy gangu, odhodlaní vyrovnat staré účty, propukly někdy boje přímo na tanečním parketě. Samozřejmě se toho chytila media a hip hop se tak velmi brzo v očích veřejnosti stal prostředím násilí, zločinu a problémů vůbec, ačkoli tyto nežádoucí jevy se stejně tak vyskytují v mnoha dalších oblastech zábavy.
Začátkem devadesátých let zažívá break dance druhou vlnu. Po letech prázdna je breaking zpět, vyvíjející se jako respektovaná součást hip hopové kultury. Už to není pouze rap, který tuto kulturu reprezentuje. Například v Ghetto Grammar Workshop v jižní části Londýna byl Breaking a Writing uveden mezi studijní kurzy vedle již existujícich tříd rapu a DJingu.
Breaking
patří mezi nejpopulárnější styly hip hopového tancování a rozšiřuje se po celém světě. Ať už v Británii, USA, nebo kdekoliv jinde, tíhnou lidé k vyzdvihování pouze tzv. power moves (energické, švihové a silové pohyby, prvky). Skutečný b-boy by ale měl zvládnout všechny prvky b-boyingu. Ti, které zdůrazňují styl a jedinečnost prostřednictvím footworků a freezů, jsou ve sporu s těmi, kteří zase kladou důraz na power moves a jejich kombinace. Mezi ty, kteří upřednostňují styl, například patří i nejznámnější b-boys crew všech dob Rock Steady Crew. RSC byla založena roku 1977 v South Bronx v New Yorku. Jsou považováni za průkopníky zejména ve stylu footwork. Nejznámnější členové jsou dnes již legendární Crazy Legs, Prince Ken Swift, Mr. Wiggles, Masami a Orko. RSC byla součástí Zulu Nation. Objevili se v kultovních filmech "Beat Street", "Wild Style" a "Style Wars", ale třeba také i ve filmu "Flashdance“.
Přestože jsou power moves velmi působivé a energické, je obtížné vtisknout těmto prvkům něco z vlastní jedinečnosti. Navíc, od doby, co se začali točit (spinning), už tyto prvky ani nesledují hudbu (beat). Blíže než tanci jsou gymnastice. Právě proto Rock Steady Crew naznačili, že by se breaking měl ubírat směrem zdůraznění footworkového stylu. V dnešní době se pak b-boys snaží získat styl zejména provedením komplikovaných freezů, nejlépe v napojení několika za sebou. Na rozdíl od dob, kdy b-boys předváděli své umění na ulici a v místních klubech je dávno pryč, jsou pořádány megaakce a mezinárodní battles po celém světě. Přední b-boys crew z celého světa tak mají možnost vzájemné konfrontace, což má samozřejmě pozitivní dopad na vývoj a pokrok hip hopového tancování.
Popis stylu break dance
Break dance je fyzicky velmi náročný tanec. K jeho pochopení a zvládnutí je potřeba dokonale zvládnout vlastní rovnováhu a mít dostatek flexibility. Všechny pohyby jsou založeny na přenášení váhy vlastního těla z jedné strany na druhou.
POWER MOVES
- BACKSPIN
- WINDMILL
- HEADSPIN
- HANDGLIDE
- AIRPLANE
- TURTLE
- FLARE
První kola byla dělána kanadským gymnastou Philipee Delassalem v polovině sedmdesátých let. Na světovém šampionátu ve sportovní gymnastice byl tento prvek poprvé předveden závodníkem USA Kurtem Tomasem
- UP – ROCK
- FOOTWORK
- TOPROCKING
- FREEZE
Prvky v jejich základní podobě, dnes ovládá téměř každý průměrný b-boy. Vytvořit však efektní napojení jednotlivých figur – přechod umí jen ti nejlepší. Další neméně důležitou věcí je gymnastická průprava. Čím větší mají tanečníci rozsahy, sílu, schopnost ovládat svoje svaly - izolovaně, nebo synchronně - tím lepší mají předpoklady stát se dobrým b-boyem. V dnešní době je upřednostńován především styl, způsob provedení prvků a originalita.